Dr. Maria Dietrich
Funktionen
- Research Group Leader
- AG Vocal Control and Vocal Well-Being (VoCoWell Lab)
- Diplom-Sprachheilpädagogin / speech-language pathologist (CCC-SLP)
Akademische Laufbahn
- Seit 2020 Research Group Leader, Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsklinikum Bonn
- Seit 2020 Adjunct Associate Professor, Speech, Language and Hearing Sciences, University of Missouri
- 2019-2020 Associate Professor (with tenure), Speech, Language and Hearing Sciences, University of Missouri
- 2013-2019 Assistant Professor, Speech, Language and Hearing Sciences, University of Missouri
- 2008-2013 Postdoctoral Fellow, Communication Sciences and Disorders, University of Kentucky
- 2009 Promotion, Doctor of Philosophy, Communication Science and Disorders, University of Pittsburgh, United States, Prof. Katherine (Kittie) Verdolini Abbott
- 2003 Master of Arts, Speech-Language Pathology, Kent State University
- 2001 Diplom-Heilpädagogin mit Studienschwerpunkt Erziehung und Rehabilitation der Sprachbehinderten und Sprachtherapie, Zusatzfach Musiktherapie, Universität zu Köln
Klinische Qualifikationen
- 2004 Certificate of Clinical Competence in Speech-Language Pathology (CCC-SLP), American Speech-Language-Hearing Association
- 2003-2004 Clinical Fellowship Year, University of Pittsburgh Voice Center, United States
Wissenschaftliche Schwerpunkte
- Neurobiologische und psychobiologische Korrelate von Risikofaktoren für stressbedingte Stimmstörungen
- Neuronale Kontrolle von Stimmproduktion
- Stimmanstrengung und -ermüdung bei Lehrern und die Rolle von Stress und Persönlichkeit
- Funktionelle neurologische Störungen (Stimmstörungen, Schluckstörungen)
- Interdisziplinäre klinische Forschung
Klinische Schwerpunkte
- Funktionelle Dysphonien und Aphonien
- Stressbedingte Stimmstörungen
- Interdisziplinäre Behandlung von funktionellen Stimm- und Schluckstörungen
Auszeichnungen
- Journal of Voice Best Paper Award: Basic Science, The Voice Foundation 2019
- David W. Brewer Award for Best Poster, Third Place, The Voice Foundation 2017
- University of Missouri Lewis & Clark Discovery – Early Career Award 2017
- University of Missouri Top Faculty Achiever 2017
- American Speech-Language-Hearing Association Advancing Academic-Research Careers (AARC) Award 2014
Gutachtertätigkeit
- Editorial Board Member Journal of Speech, Language, and Hearing Research
- Reviewer Board of Applied Sciences, MDPI
- Guest editor, Seminars in Speech and Language; American Journal of Speech-Language Pathology
- Für zahlreiche nationale und internationale Zeitschriften wie Journal of Speech, Language, and Hearing Research; Journal of Voice; Folia Phoniatrica et Logopedica;; International Journal of Speech-Language Pathology; Logopedics Phoniatrics Vocology; Laryngoscope; Annals of Otology, Rhinology & Laryngology; Sprache, Stimme, Gehör
- Ad hoc Gutachterin für National Institutes of Health (NIH), Natural Sciences and Engineering Research Council of Canada
- Ad hoc Gutachterin ASHFoundation and ASHA
Mitgliedschaften
- Deutscher Bundesverband für akademische Sprachtherapie und Logopädie (dbs e.V.)
- Arbeitsgemeinschaft Funktionelle Neurologische Störungen (AG FNS), Gründungsmitglied
- Functional Neurological Disorder Society (FNDS), Gründungsmitglied
- Society for Neuroscience (SfN)
- The Voice Foundation
- American Speech-Language-Hearing Association (ASHA)
- ASHA Special Interest Group 3, Voice and Voice Disorders
- International Association of Communication Sciences and Disorders (IALP), Voice Committee member
Sonstiger Service für den Berufsstand
- Vocal Crossroads Journal Club (VC|JC): Voice research living in the intersection of psychology, neuroscience, physiology and sociocultural influences; Founding member, zusammen mit Dr. Miriam van Mersbergen, University of Memphis
Forschungsförderung
- Laufend: National Institutes on Deafness and Other Communication Disorders (NIDCD) R01 DC018026 Neurobiological and psychobiological signatures of vocal effort in early career teachers
- NIDCD R15 DC015335 Classifying Neck Surface EMG Signals for the Early Detection of Vocal Fatigue in Student Teachers
- FEMHABIL, Medizinische Fakultät, Universität Bonn
Bibliographie
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/myncbi/1RSY1-zD1f9Ad/bibliography/public/